شکستگی بینی

با توجه به قرار داشتن بینی در مرکز صورت، ضربات وارده به صورت بیشترین عارضه را در بینی ایجاد می نمایند. در صورتی که ضربه به انداره کافی قدرت داشته باشد می تواند منجر به شکستگی بینی شود. تورم، درد، دردناک بودن بینی در لمس، خونریزی از بینی، خونمردگی پوست اطراف بینی و چشم از علایم شکستگی بینی می باشد. همیشه این سوال در ذهن بیمار وجود دارد که در چه مواردی شکستگی بینی نیاز به درمان دارد؟ در صورتی که شکستگی بینی منجر به تغییر شکل ظاهری بینی نسبت به قبل از ضربه شده باشد و یا ضربه به بینی منجر به خونریزی در تیغه میانی بینه و یا ایجاد انحراف در تیغه میانی بینی شده باشد، باید نسبت به درمان شکستگی بینی اقدام نمود. برای تشخیص و درمان شکستگی بینی نیاز به انجام رادیوگرافی از بینی نمی باشد و پزشک با انجام معاینات بالینی می تواند به تشخیص شکستگی و یا عدم ایجاد شکتگی در بینی پی ببرد. پس از جا اندازی شکستگی بینی نیز نیازی به انجام رادیوگرافی نمی باشد. و همین اندازه که بینی پس از عمل به شکل ظاهری قبل از ضربه برگشته باشد، نشان دهنده موفقیت در عمل جااندازی شکستگی بینی می باشد (فقط در موارد خاص جهت ارایه مدرک به مراجع ذی صلاح قانونی نیاز به انجام رادیوگرافی قبل از عمل می باشد). عمل جراحی در چند ساعت اول بعد از ضربه که تورم در ناحیه صورت هنوز به اندازه ای نیست که مانع تشخیص بالینی شکستگی گردد، می تواند انجام پذیرد. در غیر این صورت زمان مناسب عمل شکستگی بینی پس از فروکش کردن تورم و التهاب صورت، معمولا در روز 4 تا 5 پس از ضربه، می باشد.

عمل شکستگی بینی می تواند با بیحسی موضعی یا زیر بیهوشی عمومی انجام پذیرد. پس از جااندازی شکستگی، قالب مخصوصی به مدت یک هفته بر روی بینی بیمار قرار می گیرد. در مواردی می توان جراحی زیبایی بینی و شکستگی بینی را به طور همزمان انجام داد.